Black Friday: Wat is het eigenlijk en wat doet het met onze planeet?

Black Friday: Wat is het eigenlijk en wat doet het met onze planeet?

Black Friday: Wat is het en waarom kiezen steeds meer mensen voor een duurzaam alternatief?


Elk jaar eind november barst het koopgeweld los: Black Friday. Winkels adverteren met enorme kortingen, webshops draaien overuren en consumenten slaan massaal hun slag. Maar wat is Black Friday eigenlijk, waarom doen zoveel mensen eraan mee,  en wat is de impact op onze planeet?


Wat is Black Friday?


Black Friday komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en valt op de vrijdag na Thanksgiving. Het markeert de start van het kerstinkopenseizoen. De naam “Black Friday” verwijst naar het moment waarop winkels weer “in het zwart” komen te staan , oftewel winst maken na een jaar van uitgaven.

Inmiddels is Black Friday uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Ook in Nederland en België doen steeds meer winkels mee. De belofte van hoge kortingen maakt het moeilijk om te weerstaan, maar de gevolgen zijn minder onschuldig dan ze lijken.


Waarom doen zoveel mensen en bedrijven mee aan Black Friday?


De aantrekkingskracht van Black Friday is groot. Slimme marketing, flitsende advertenties en tijdelijke kortingen wekken het gevoel op dat je iets misloopt als je niet koopt.
Het idee dat je geld bespaart, geeft bovendien een kortstondig geluksgevoel.

Toch blijkt uit onderzoek dat veel aankopen tijdens Black Friday impulsaankopen zijn. Mensen kopen producten die ze eigenlijk niet nodig hebben of die na korte tijd alweer worden vervangen. Dat zorgt voor verspilling, en dat is allesbehalve duurzaam. Ook spelen veel bedrijven sluw in op de koopwoede en geven ze eigenlijk geen of weinig echte korting, afprijzing of SALE wil niet altijd zeggen dat het echt zo is helaas.


De schaduwzijde van Black Friday


Achter de mooie prijzen schuilen grote nadelen, zowel voor mensen als voor de planeet.

1. Overconsumptie en verspilling

Tijdens Black Friday worden miljoenen producten gekocht die we niet nodig hebben. Veel daarvan eindigen uiteindelijk op de afvalberg. De productie en het transport zorgen bovendien voor enorme COâ‚‚-uitstoot.

2. Oneerlijke productie

Om extreem lage prijzen te kunnen aanbieden, worden producten vaak gemaakt onder slechte arbeidsomstandigheden. Lage lonen, lange werkdagen en weinig rechten, dat is de realiteit achter veel goedkope deals.

3. Wegwerpmentaliteit

Black Friday stimuleert een cultuur waarin spullen snel worden vervangen. Dat staat haaks op een duurzame levensstijl waarin kwaliteit, hergebruik en reparatie centraal staan.


Het duurzame alternatief voor Black Friday


Steeds meer mensen en bedrijven kiezen ervoor om niet mee te doen aan Black Friday. In plaats van koopgekte kiezen ze voor bewust shoppen: winkelen met aandacht voor mens, milieu en toekomst.

Bij GreenPicnic geloven we dat duurzaamheid niet in de uitverkoop hoort. In plaats van impulsaankopen, moedigen we aan om te investeren in producten die lang meegaan, gemaakt zijn van duurzame materialen en eerlijk geproduceerd worden.

Denk aan:
Zo maak je niet alleen een bewuste keuze voor jezelf, maar ook voor de planeet.


Bewust shoppen is de echte winst


Black Friday draait om snelle kortingen, maar de echte winst zit in bewust kopen. Door te kiezen voor duurzame producten, steun je merken en bedrijven die met respect omgaan met mens en natuur. Kies ook zoveel mogelijk lokaal, bedrijven uit Nederland en Europa verdienen je steun, anders komt straks alles van de grote bedrijven uit Amerika en China.
Zo zorgen we samen voor minder verspilling, minder COâ‚‚-uitstoot en meer impact op een positieve manier.

Dus in plaats van mee te doen aan de koopgekte, kun je kiezen voor een alternatief: Green Friday, bewust winkelen en duurzaam leven – elke dag van het jaar. 🌿💚


Green Friday Tip:

Wil je duurzaam shoppen tijdens de feestdagen? Ontdek bij GreenPicnic ons assortiment van milieuvriendelijke cadeaus, herbruikbare producten en duurzame alternatieven. Bewust kiezen was nog nooit zo makkelijk en mooi!
      08-11-2025 11:07     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.